17/9/08

Η πολιτική ηθική και η σημασία της για μας σήμερα

Αυτό θα είναι το θέμα της σημερινής εκπομπής.
Προσκεκλημμένοι: Ιωάννης Μανωλεδάκης ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ
Αντώνης Μανιτάκης καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου ΑΠΘ
Θεόδωρος Παπαγγελής καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ
Κώστας Ζουράρις πολιτειολόγος
Κλεάνθης Γρίβας Ψυχίατρος

Μπορείτε να γράφετε στο χώρο αυτό τις ερωτήσεις και τις σύντομες τοποθετήσεις σας

9 σχόλια:

ATHENA είπε...

ΣΑΝ ΑΝΕΚΔΟΤΟ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΤΟ ΑΠΟΨΙΝΟ...

ΕΚΛΕΚΤΟΙ ΟΙ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΕΣ, ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΗ ΟΤΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ Η ΕΚΠΟΜΠΗ!

ATHENA είπε...

ΔΙΟΡΘΩΣΗ:
ΤΟ ΑΠΟΨΙΝΟ ΘΕΜΑ ;)

Nobilis είπε...

Το νόμιμο είναι και ηθικό (;) ή
Η ουσία της Δημοκρατίας

http://hamomilaki.blogspot.com/2008/09/legal-and-moral.html

Το χαμομηλάκι

Αντώνιος Μπακαλούμης είπε...

Από την Ελληνική αρχαιότητα, στην οποία ήδη αναφερθήκατε, αλλά και στην Λατινική δικαική/ηθική παράδοση, μέχρι και σήμερα υπάρχει η διάκριση μεταξύ legalitas και legitimitas, νόμιμου και νομιμοποιημένου,

Αντώνιος Μπακαλούμης είπε...

Το ήθος κατά την Ομηρική αλλά και τη σημερινή έννοια του όρου, είναι πηγή του δικαίου, και όχι το αντίστροφο.

Nobilis είπε...

Το νόμιμο είναι και ηθικό (;) ή
Η ουσία της Δημοκρατίας

­— Άκου τι είπε ο άνθρωπος
Μα δεν ντρέπεται;
«το νόμιμο είναι και ηθικό»
τον άκουσα στο ραδιόφωνο

—μάλιστα, ε, και δεν είναι;
­—το νόμιμο είναι νόμιμο, ο νομοταγής δεν είναι κατ’ ανάγκη ηθικός
­—Το νόμιμο δηλαδή, δεν είναι ηθικό;
—­Μα Σοφοκλής έγραψε ολόκληρη τραγωδία γι αυτό
­—Δηλαδή; τι έγραψε;
­—την Αντιγόνη φίλε μου, την Αντιγόνη.
—Δηλαδή;
­—Πρόσεξε, ο Κρέων ήταν νομοταγής. Έβγαζε νόμους και απαιτούσε συμμόρφωση.
­—Ε, και λοιπόν;
­—Άκου να μαθαίνεις:
—Στην τραγωδία του Σοφοκλή «Αντιγόνη», θίγεται για πρώτη φορά ένα τεράστιο δίλημμα. Θέμα της τραγωδίας είναι η προσπάθεια της Αντιγόνης να θάψει το νεκρό αδελφό της Πολυνείκη, παρά την αντίθετη εντολή του Κρέοντα, βασιλιά της Θήβας. Έτσι η Αντιγόνη θέτει τον ηθικό νόμο που αιτείται τον σεβασμό των θεών, την αγάπη προς τον αδερφό της και την τιμή στους νεκρούς, υπεράνω των ανθρώπινων νόμων.
­
—Δηλαδή ο νόμος δεν είναι πάντοτε σύμφωνος με την ηθική;
­ Όχι βέβαια. Πάρε για παράδειγμα, όσους είναι στη φυλακή, είναι ανήθικοι; Όλοι τους;
­—Όχι δεν είναι
­
—Ο ανθρώπινος νόμος από τη φύση του ελλιπής. Ίσως και να εξυπηρετεί σκοπιμότητες. Μπαίνεις στη φυλακή από χρέη επειδή δεν έχεις να πληρώσεις. Ήρθαν στραβά στη ζωή σου τα πράγματα. Παρανόμησες.
Μπήκες στη φυλακή από μια απροσεξία. Προκάλεσες ατύχημα κατά λάθος. Αυτό δεν σημαίνει ότι είσαι και ανήθικος.
­Σκέψου τον Ρήγα. Ο μέγας παράνομος. Ο Παναγούλης, παράνομος.
­Κι από την άλλη, είμαι νομοταγής, πληρώνω φόρους, δεν παρανομώ.
­Δεν έχω ανθρωπιά όμως. Είμαι ηθικός;
­Φίλε μου, οι νόμοι των ανθρώπων συνήθως, επειδή είμαστε ιδιοτελείς, εξυπηρετούν συγκεκριμένα συμφέροντα. Φωτογραφικές διατάξεις.
­Άρα, καλοί είναι μόνον όταν στηρίζονται στον ηθικό νόμο. Σπάνιο όμως αυτό.
­Ο ηθικός νόμος είναι το Καλό, που όλοι έχουμε μέσα μας
­Ο ηθικός νόμος είναι ξεκάθαρος
­Ο ανθρώπινος έχει παραθυράκια


«τὸ δὲ τέλος τῆς παραγγελίας ἐστὶν ἀγάπη ἐκ καθαρᾶς καρδίας καὶ συνειδήσεως ἀγαθῆς καὶ πίστεως ἀνυποκρίτου, ὧν τινες ἀστοχήσαντες ἐξετράπησαν εἰς ματαιολογίαν, θέλοντες εἶναι νομοδιδάσκαλοι, μὴ νοοῦντες μήτε ἃ λέγουσι μήτε περὶ τίνων διαβεβαιοῦνται. Οἴδαμεν δὲ ὅτι καλὸς ὁ νόμος, ἐάν τις αὐτῷ νομίμως χρῆται,»
[Προς Τιμόθεο Α', κεφ.1]


{Κι ο τελικός σκοπός της παραγγελίας αυτής είναι η καλλιέργεια της αγάπης που πηγάζει από καθαρή καρδιά κι από συνείδηση αγαθή κι από πίστη ανυπόκριτη. Μα επειδή αυτά τα πράγματα μερικοί δεν μπόρεσαν να τα πετύχουν, παρασύρθηκαν σε άσκοπες συζητήσεις και θέλοντας να παραστήσουν τους δασκάλους του νόμου, δεν καταλαβαίνουν ούτε αυτά που λένε ούτε εκείνα για τα οποία δίνουν τόσο σίγουρες διαβεβαιώσεις!
Βέβαια, ξέρουμε ότι ο νόμος είναι καλός, αν κανείς τον χρησιμοποιεί όπως πρέπει.}

(Διάλογος με τη Βασίλισσα)

http://hamomilaki.blogspot.com/2008/09/legal-and-moral.html

MAIRA666 είπε...

Πολύ σωστα όλα συγκρίνονται με τον ΕΥΑΤΟ τους.

Θα ηθελα να ακουσω τι είναι ο « ΕΥΑΤΟΣ» . Ορισμος αν είναι δυνατον
Και από τι εξαρταται ?

ευχαριστω

Thanassis είπε...

Η έκταση και το βάθος της σημερινής διαφθοράς, τουλάχιστον στη χώρα μας, δείχνει κατά την άποψή μου την απουσία (τουλάχιστον) δυο βασικών προϋποθέσεων, για την ύπαρξη και λειτουργία οποιασδήποτε ευνομούμενης πολιτείας. Το πρώτο είναι η απουσία δυνατότητας εφαρμογής και επιβολής των κανόνων δικαίου. Άρα πρόκειται για ζήτημα θεσμικό, που άπτεται της βούλησης και των προτεραιοτήτων της πολιτικής, που δυστυχώς στη χώρα μας φένεται πως από συστάσεως νεοελληνικού κράτους, τέτοια βούληση μάλλον δεν μπορει να υλοποιηθεί. Το δεύτερο είναι ζήτημα παιδείας. Δυστυχώς η απουσία ενός ικανού πολιτικού άνδρα (το λέω αυτό έχοντας ως πρότυπο τον Περικλή) να επιβάλλει τη γνωμη του και να κατευθύνει το λαό με κανει να υποθετω πως στην νεοελληνική κοινωνία, σε ζητήματα υψηλού οικονομικού και στρατηγικού ενδιαφέροντος κατισχύουν οι κανόνες της ζούγκλας και των νομαδων της Αραβίας, που επέδραμαν σε γειτονικές φυλές εν είδη σπορ...
Ευχαριστώ.

aspic είπε...

Κρίμα κρίμα και έλεγα μπάς και η κάλυ μετέφερε την ερώτηση του μάιρα του φωτοσυλλέκτη στον αέρα να γέλαγε και ο κάθε πικραμένος τηλεθεατής.



































ΡΕ ΑΘΗΝΑ ΠΟΥ ΣΑΙ ΡΕ ΑΘΗΝΑ ΜΕ ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΣΟΥ;;;

Συνεργάτες